حجاب، نگاه دوباره – قسمت سوم – پوشاندن سر و مو واجب نیست
آیات حجاب
مفسران کبیر می گویند که در قرآن کریم، سه آیت است که دلالت روشن بر وجوب حجاب دارند. یعنی این آیات شریفه دستور شرعی حجاب را بیان می کنند.
بهتر است این آیات شریفه را بخوانیم و سپس درباره معنا ومفهوم و برایند این آیات گفت و گو کنیم. اما، از نظر بنده حقیر، آیت اول، تاریخش منقضی شده و در زمان ما، حیات ندارد وبه رحمت خدا رفته است. چراکه این آیت 53 سوره أحزاب مربوط به زنان پیامبر بوده و ربطی به ما ندارد.
واما، آیت دوم، یعنی آیت 59 سوره أحزاب هم منتفی به انتفای موضوع است و پوشیدن ویا گذاشتن جلباب برای تشخیص دادن زنان آزاد از زنان برده بوده که در زمان ما مصداق ندارد و دیگر لازم نیست که جلباب گذاشته شود.
ولی، آیت شریفه سوم، 31 سوره نور، حدود حجاب را از بالای سینه تا نصف ران تعیین می کند. یعنی به موجب آیت 31 از سوره نور، اگر زن مسلمان از حدود زیر گردن و زیر استخوان ترقوه تا نصف ران خود را بپوشاند، حجاب یا پوشش شرعی را رعایت کرده است. اگر ازباب احتیاط چیزی اضافه کنید می توانید محدوده پوشش شرعی را از زیر گردن تا زانو قرار دهید و این حد اکثر پوشش اسلامی است. اما آنچه را که در فرهنگ طالبانی یا داعشی یا خمینی یا وهابی می بینید، محصول تعصبات جاهلی و روایات من درآوردی است. والله اعلم و الیکم بالقرآن
1 - سوره أحزاب – آیت 53
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَدْخُلُوا بُيُوتَ النَّبِيِّ إِلاَّ أَنْ يُؤْذَنَ لَكُمْ إِلى طَعامٍ غَيْرَ ناظِرينَ إِناهُ وَ لكِنْ إِذا دُعيتُمْ فَادْخُلُوا فَإِذا طَعِمْتُمْ فَانْتَشِرُوا وَ لا مُسْتَأْنِسينَ لِحَديثٍ إِنَّ ذلِكُمْ كانَ يُؤْذِي النَّبِيَّ فَيَسْتَحْيي مِنْكُمْ وَ اللَّهُ لا يَسْتَحْيي مِنَ الْحَقِّ وَ إِذا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتاعاً فَسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجابٍ ذلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَ قُلُوبِهِنَّ وَ ما كانَ لَكُمْ أَنْ تُؤْذُوا رَسُولَ اللَّهِ وَ لا أَنْ تَنْكِحُوا أَزْواجَهُ مِنْ بَعْدِهِ أَبَداً إِنَّ ذلِكُمْ كانَ عِنْدَ اللَّهِ عَظيماً (53)
هان، اى كسانى كه ايمان آورده ايد! به خانه هاى پيامبر داخل نشويد، مگر آن كه به شما براى صرف طعامى اجازه داده شود بى آن كه منتظر پخته شدنش باشيد، ولى چون دعوت شديد، داخل شويد و چون غذا خورديد، پراكنده شويد، و سرگرم صحبت نشويد، بى شك اين عمل شما پيامبر را رنج مى دهد و از شما شرم مى كند ولى خداوند از بيان حق شرم نمى كند، نيز هرگاه كه از همسران [پيامبر] كالايى خواستيد، از پشت پرده از آنان بخواهيد، اين رفتار براى دل هاى شما و دل هاى ايشان پاكيزه تر است، و شما حق نداريد كه رسول خدا را آزار
برسانيد و هرگز نبايد بعد از او با همسرانش ازدواج كنيد، قطعا اين كارتان در نزد خداوند [گناهى] عظيم است.
دراین آیت شریفه چند مطلب ذکر شده است:
1 – بدون اجازه وارد خانه پیامبر نشوید.
2 – اگر شما را دعوت نمود، وارد خانه پیامبر شوید وپس از صرف طعام هرچه زود تر بروید و مشغول گفت وگو نشوید.
3 – اگر چیزی از همسران پیامبر خواستید، از پشت پرده بخواهید.
4 – بعد از پیامبر با همسرانش از دواج نکنید.
آیا این چهار مطلب در زمان ما، امکان دارد؟ آیا می توانیم وارد خانه پیامبر شویم؟ آیا می توانیم با همسران پیامبر ازدواج کنیم؟
بدیهی و مسلم است که تاریخ این آیه گذشته و در زمان ما، منتفی به انتفای موضوع است.
2 – سوره احزاب 59 تا 61.
یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذٰلِکَ أَدْنَیٰ أَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤْذَیْنَ وَکَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِیمًا (٥٩) لَّئِن لَّمْ یَنتَهِ الْمُنَافِقُونَ وَالَّذِینَ فِی قُلُوبِهِم مَّرَضٌ وَالْمُرْجِفُونَ فِی الْمَدِینَةِ لَنُغْرِیَنَّکَ بِهِمْ ثُمَّ لَا یُجَاوِرُونَکَ فِیهَا إِلَّا قَلِیلًا (٦٠) مَّلْعُونِینَ أَیْنَمَا ثُقِفُوا أُخِذُوا وَقُتِّلُوا تَقْتِیلًا (٦١)
ای پیامبر به همسرانت و دخترانت و زنانِ مؤمنان بگو که جِلباب های خویش را بر خود نزدیک کنند، این نزدیکتر است بدانکه شناخته شوند، پس آزار نشوند، و خدا آمرزندهٔ مهربان است. (۵۹) اگر منافقان و کسانی که در دلهایشان بیماریاست و اراجیف گویان در شهر، کوتاه نیایند همانا تو را بر آنان میشورانیم تا جز اندکی همسایگیات نکنند؛(60) رانده شدگان هرکجا یافته شوند، دستگیر شده و به سختی کشته میشوند. (61).
مفسران کبیر شیعه، آیت 59 سوره أحزاب را تحریف کرده اند. برخی، قبل از واژه( ان یعرفن)، حرف نفی (لا) را اضافه کرده اند.( ان لا یعرفن) دراین صورت معنای آیه این می شود: جلباب را بپوشید تا شناخته نشوید!
برخی دیگر بعد از واژه، ان یعرفن، کلمه ( بالعفاف و الحجاب ) را اضافه کرده اند. یعنی جلباب را بگذارید تا به حجاب وعفاف شناخته شوید و در نتیجه اذیت وآزار نشوید!
این تحریفات هم برخلاف متن آیت 59 وهم بر خلاف آیات 60 و 61 سوره أحزاب است. چراکه قرآن می گوید اگر بعد از گذاشتن جلباب و تشخیص زنان آزاد از بردگان، بازهم این منافقان به کار خود ادامه دادند، دستور می دهم که همه را تبعید کنی تا کسی از آنان در مجاورت تو باقی نمانند واگر باز هم ادامه دادند. هر جا پیدا کردید بکشید.
3 - سوره نور – آیت 31
وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا يُبْدينَ زينَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى جُيُوبِهِنَّ وَ لا يُبْدينَ زينَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبائِهِنَّ أَوْ.....
و به زنان مؤمن بگو كه چشمان خويش فروگيرند و شرمگاه خود نگه دارند و زينت هاى خود را جز آن مقدار كه پيداست آشكار نكنند و سینه های خود را با روسری یا پارچه دیگر بپوشانند و زينت هاى خود را آشكار نكنند، جز براى شوهر خود يا پدر خود يا پدر شوهر خود يا ....
دراین آیت شریفه، سخن از شرمگاه است. یعنی ای زنان، به شرمگاه دیگران نگاه نکنید وشرمگاه خود را هم بپوشانید و زینت خود را ظاهر نکنید. یعنی شرمگاه شما زینت شماست و نباید ظاهر شود. و بعد بلافاصله دستور داده شده که زنان سینه های خود را بپوشانند، زیرا سینه هایشان هم زینت است و باید ظاهر نشود.
دراین آیت شریفه حدود حجاب مشخص شده است. اول شرمگاه باید پوشانده شود و دوم، سینه زنان، چراکه این دو محل، زینت هستند و جلب توجه می کنند.
علی هذا، یک زن مسلمان باید از بالای سینه تا زیر شرمگاه خود را بپوشاند. پس محدوده حجاب از بالای سینه تا نصف ران است. اگر شما خیلی متعصب هستید مقداری را از جیب خود اضافه کنید و بگویید، از بالای سینه تا زانو باید پوشانده شود. واما مردان فقط کافی است شرمگاه خود را بپوشانند. یعنی اگر مردی با یک شورت راه برود، شرعا تخلفی نکرده است. آیت 30 نور.
این فتوا، مفاد روشن آیت 59 از سوره مبارکه احزاب است.
برای تایید این فتوا آیات 58-59-60 از سوره نور را مطالعه نمایید. دراین آیات شریف ذکر شده که اعضای خانواده در اوقاتی که زن و شور برهنه هستند و امکان دیده شدن شرمگاه شان است نباید بدون اجازه وارد اطاق شوند. و نیز زنان پیر اگر گاهی لباس نپوشند اشکالی ندارد، مشروط براین که با اندام جنسی خود خود نمایی نکنند. لطفا مطالعه کنید.
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لِيَسْتَأْذِنْكُمُ الَّذينَ مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ وَ الَّذينَ لَمْ يَبْلُغُوا الْحُلُمَ مِنْكُمْ ثَلاثَ مَرَّاتٍ مِنْ قَبْلِ صَلاةِ الْفَجْرِ وَ حينَ تَضَعُونَ ثِيابَكُمْ مِنَ الظَّهيرَةِ وَ مِنْ بَعْدِ صَلاةِ الْعِشاءِ ثَلاثُ عَوْراتٍ لَكُمْ لَيْسَ عَلَيْكُمْ وَ لا عَلَيْهِمْ جُناحٌ بَعْدَهُنَّ طَوَّافُونَ عَلَيْكُمْ بَعْضُكُمْ عَلى بَعْضٍ كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآياتِ وَ اللَّهُ عَليمٌ حَكيمٌ . 58.
هان! اى كسانى كه ايمان آورده ايد! بايد غلامانتان و كسانى از شما كه به حد بلوغ نرسيده اند، سه بار، قبل از نماز بامداد و زمانى كه در ظهر لباس هايتان را درمى آوريد و بعد از نماز شام كه سه هنگام برهنگى شماست، از شما اجازه بگيرند و بعد از آن [مواقع سه گانه] نه بر شما و نه بر ايشان گناهى نيست كه با همديگر معاشرت كنيد. بدين گونه خداوند آيات را براى شما بيان مى كند. و خداوند داناى حكيم است.
وَ إِذا بَلَغَ الْأَطْفالُ مِنْكُمُ الْحُلُمَ فَلْيَسْتَأْذِنُوا كَمَا اسْتَأْذَنَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِهِمْ كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آياتِهِ وَ اللَّهُ عَليمٌ حَكيمٌ. 59.
و زمانى كه كودكانتان به حد بلوغ رسيدند بايد اجازه بگيرند، همانند كسانى كه قبل از ايشان اجازه مى گرفتند. بدين گونه خداوند آيات خويش را براى شما بيان مى كند، و خداوند داناى حكيم است.
وَ الْقَواعِدُ مِنَ النِّساءِ اللاَّتي لا يَرْجُونَ نِكاحاً فَلَيْسَ عَلَيْهِنَّ جُناحٌ أَنْ يَضَعْنَ ثِيابَهُنَّ غَيْرَ مُتَبَرِّجاتٍ بِزينَةٍ وَ أَنْ يَسْتَعْفِفْنَ خَيْرٌ لَهُنَّ وَ اللَّهُ سَميعٌ عَليمٌ
و زنان بازنشسته اى كه اميد زناشويى ندارند بر ايشان گناهى نيست كه پوشش خويش را كنار نهند به شرطى كه با زینتشان خود نمایی نكنند و اين كه عفّت بجويند بر ايشان بهتر است و خداوند شنواى داناست.
والسلام علی من اتبع الهدی
0 دیدگاه ها